V prvním roce projekt vybere nejnovější poznatky o environmentálních aspektech spotřebního chování (kvantitativní hledisko – hodnocení a prevence environmentálních dopadů; kvalitativní pohled – změna životního stylu); určí relevanci pro vzdělávání. Vybere dále koncepty a metodické nástroje pro podporu změny vzorců chování: hodnoty udržitelnosti a (životní) orientace, kompetence, kreativita pro inovace, kritické myšlení, orientace v informačním prostředí, školní prostředí (whole-institutional approach). Na základě teoretických východisek a dialogu s učiteli z praxe vytvoří v druhém roce metodické materiály a zahájí testování. Reflexe výsledků ve třetím roce zahrne zkušenosti z procesu učení i sdílení/přenosu znalostí; výsledkem bude metodika obsahující podklady pro evidence-based policy.
Poskytovatel
Technologická agentura České republiky
Doba trvání projektu
Únor 2018 - leden 2021
Koordinátor projektu v Centru
RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D.
Partneři projektu
- TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.
- Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem - Pedagogická fakulta
Popis projektu
V prvním roce projekt vybere nejnovější poznatky o environmentálních aspektech spotřebního chování (kvantitativní hledisko – hodnocení a prevence environmentálních dopadů; kvalitativní pohled – změna životního stylu); určí relevanci pro vzdělávání. Vybere dále koncepty a metodické nástroje pro podporu změny vzorců chování: hodnoty udržitelnosti a (životní) orientace, kompetence, kreativita pro inovace, kritické myšlení, orientace v informačním prostředí, školní prostředí (whole-institutional approach). Na základě teoretických východisek a dialogu s učiteli z praxe vytvoří v druhém roce metodické materiály a zahájí testování. Reflexe výsledků ve třetím roce zahrne zkušenosti z procesu učení i sdílení/přenosu znalostí; výsledkem bude metodika obsahující podklady pro evidence-based policy.
Dílčí cíle projektu
Využití výsledků výzkumu řešitele pro aplikace do praxe. Rozvinutí výzkumného tématu: environmentální dopady spotřeby z pohledu jedince (vzdělávací relevance).Zapojení dalších členů týmu -PhD. studentů. Analýza a popis principů individuální spotřeby s využitím kvantitativních a kvalitativních přístupů pro hodnocení životního stylu, výběr a přenos poznatků z výzkumu do vzdělávací praxe. Mezioborové propojení (environmentální vědy – sociologie – pedagogika). Vytvoření relevantních komunikačních mechanismů mezi partnery Regionálního centra expertizy (RCE) pro podporu aplikací výsledků výzkumu. Dopad na tvorbu vzdělávacích cílů a politik, zdůraznění role výzkumu při jejich formulaci. Důraz na kvalitativní hlediska změn ve vzorcích chování může ovlivnit změnu chování cílových skupin i diskurzu.